październik 2014

Data ostatniej modyfikacji:
2016-10-28

Zad. 1. Rozwiąż szaradę.
Reprezentacja mieszana
tajnych współpracowników
jest potęgą.

Zad. 2. Adam został zastrzelony. Policja zatrzymała i przesłuchała troje podejrzanych. Oto ich zeznania.
Konrad: Nie zabiłem Adama, ale go znałem. Za to nigdy przedtem nie widziałem Leszka.
Leszek: Nie zrobiłem tego. Konrad i Magdalena są moimi znajomymi. Konrad nigdy nikogo nie zabił.
Magdalena: Nie zabiłam Adama. Konrad skłamał, mówiąc, że nigdy nie widział Leszka. Nie mam pojęcia, kto to zrobił.
Za pomocą wariografu (wykrywacza kłamstw) użytego w śledztwie ustalono, że każde z podejrzanych raz skłamało. Kto zabił Adama?

Zad. 3. W 1932 roku miałem tyle lat, ile wynosiła dwucyfrowa końcówka mojego roku urodzenia. Kiedy wspomniałem o tym mojemu dziadkowi - matematykowi - ten zaskoczył mnie, mówiąc, że to samo dotyczy również jego. Czy to w ogóle możliwe? Jeśli tak, to w którym roku urodził się wnuczek, a w którymi jego dziadek?

 

Wyniki: 

Serdecznie witamy w kolejnej edycji Ligi Łamigłówkowej zarówno znajomych z poprzednich lat jak i nowych uczestników.

Spośród październikowych łamigłówek największe trudności sprawiła uczestnikom szarada. Mimo to prawidłowe rozwiązanie znalazła ponad połowa zawodników. Z pozostałymi zadaniami poradzili sobie niemal wszyscy. Najbardziej dociekliwy z ligowych detektywów udowodnił nawet, że Adam z zad. 2 mógł zostać zastrzelony także przez kogoś spoza grona podejrzanych, czego rzeczywiście nie można wykluczyć.

Komplet 3 pkt. zdobyli: Mieszko Baszczak – uczeń SP 301 w Warszawie, Krzysztof Bednarek – uczeń III LO we Wrocławiu, Daria Bumażnik – uczennica II LO w Jeleniej Górze, Bartosz Czyżewski – uczeń I LO w Jeleniej Górze, Krzysztof Danielak – uczeń I LO w Jeleniej Górze, Aleksandra Domagała – uczennica Gim 23 we Wrocławiu, Ewa Kaluś – uczennica I Społecznej Szkoły Podstawowej w Radomiu, Michał Kosmecki – uczeń Społecznego Gimnazjum Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Legnicy, Krystyna Lisiowska – redaktor z Warszawy, Bartosz Pawliczak – student matematyki na PWr, Nikola Piwowar – uczennica I LO w Zielonej Górze, Tomasz Porębski – uczeń I LO w Krakowie, Michał Praszmo – uczeń II LO w Opolu, Jakub Ptak – uczeń SP 64 we Wrocławiu, Wojciech Sichniewicz – nauczyciel matematyki z Wrocławia, Tomasz Skalski – student matematyki na PWr, Sabina Sy – studentka nanotechnologii na UJ, Jakub Tasiemski – uczeń I LO w Krakowie, Wojciech Tobiś – student automatyki i robotyki na AGH, Wojciech Tomiczek – inżynier z Lipowej, Marzena Wąsiewicz – informatyk a obecnie gospodyni domowa z Kajetan oraz Piotr Wróbel – inżynier sprzedaży z Brwinowa. Wszystkim serdecznie gratulujemy!

 

Odpowiedzi: 

Zad. 1. Kwadrat (zmieszane: kadra i TW – akronim tajnego współpracownika).

Zad. 2.
Zabił Leszek. Kluczowe jest zdanie 2 wypowiadane przez wszystkie osoby.

Zad. 3. Jest to możliwe, gdy wnuk urodził się w 1916 roku a dziadek w 1866.

 

Modyfikacja 25.10.2014

Znów "cicha" modyfikacja? Napisze Pani, co zostało zmienione, czy mam jeszcze raz rozwiązywać wszystkie trzy zadania?

Brak zmian!

Treści zadań nie zostały zmienione (co chyba widać). Zmiana daty modyfikacji pliku oznacza (co już wyjaśnialiśmy Panu kilka razy), ze jury uzupełniało np. listę wyników lub odpowiedzi, czyli fragmenty niewidoczne na razie dla użytkowników.

Uwaga

Zadania 3 nie da się rozwiązać, bo nie wiadomo, co to znaczy "tyle lat, ile wynoszą dwie ostatnie cyfry mojego roku urodzenia". Trzeba je dodać, pomnożyć czy wynieść? A tak poważnie: na portalu promującym matematykę takich kwiatków nie powinno być. Ode mnie żółta kartka. Pozdrawiam i życzę wytrwałości wszystkim rozwiązującym.

Niezręczność

Zgoda, że cytowane sformułowanie było niezręczne (zostało poprawione już po terminie nadsyłania rozwiązań), ale brak zgody, że było niezrozumiałe. Wszyscy rozwiązujący zrozumieli je jednakowo i całkowicie zgodnie z intencjami autora. Oczywiście wszystkie błędy, a nawet niezręczności, warto autorom wytykać. Ale warto też znajdować je u siebie. W powyższym wpisie P.M. redakcja także poprawiła kilka błędów. Ale żółtą kartkę przyjmujemy.

Cyfry...

Nie rozumiem dlaczego poprawiacie moje błędy, nawet jeśli je popełniłem. Teraz nawet nie wiem gdzie i jakie, i czy. Nie napisałem, że cytowane sformułowanie jest niezrozumiałe, jak Pani pisze, nie jest ono też niezręczne. Ono jest po prostu bezsensowne. Napisałem, że zadania nie da się rozwiązać, bo nikt nie wie co to jest: ile wynoszą dwie ostatnie cyfry mojego roku urodzenia! Ja się nie czepiam dla czepiania, tylko treść zadania ma być logiczna i precyzyjna, Nie chodzi o to, by domyślać się, co Autor miał na myśli, tylko by mieć szansę logicznie myśleć i tego uczyć innych. To my jesteśmy odpowiedzialni za prawidłowy język matematyczny nie tylko w pracach doktorskich, ale też w matematyce rozrywkowej i łamigłówkach. Wiele razy polemizowałem z treścią Waszych niektórych niedopracowanych zadań i już mi się po prostu nie chce. Dlatego, mimo iż matematyka jest moją pasją i doceniam Wasz wkład w popularyzację logicznego myślenia, zrezygnowałem z udziału w Waszym konkursie. Oczywiście pozostanę stałym czytelnikiem.

Błędy

P.M. napisał "Nie rozumiem dlaczego poprawiacie moje błędy, nawet jeśli je popełniłem." Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. WPM to portal edukacyjny i nie ma powodu, żeby propagował błędy językowe. Moderowanie wpisów, w tym poprawianie błędów, jest jednym z obowiązków redaktorów działów.

Język matematyczny na portalu matematycznym ...

Przede wszystkim pilnujcie treści zadań, by były prawidłowe, bo WPM to przede wszystkim portal matematyczny! A moderowanie wpisów, jeśli nie są obraźliwe, proszę sobie darować... Bardzo proszę o przesłanie mi na maila skorygowanych moich błędów - ciekaw ich jestem bardzo.

Zasady

Pozwoli Pan, że to redakcja będzie ustalała zasady, na jakich działa Portal.

Powrót na górę strony