Zad. 1. W okienka algebrafu wpisz po jednej cyfrze ze zbioru od 0 do 9 tak, aby zachodziły podane równości. Cyfry nie mogą się powtarzać.
Zad. 2. SZÓSTEGO stycznia obchodzimy święto TRZECH Króli.
Zapisz liczbę SZEŚĆ, używając za każdym razem tylko znaków działań arytmetycznych, nawiasów oraz TRZECH:
a) zer
b) jedynek
c) dwójek
d) trójek
e) czwórek
f) piątek
g) szóstek
h) siódemek
g) ósemek
j) dziewiątek.
Zad. 3. Z poniższego diagramu wykreśl wszystkie terminy geometryczne (mogą leżeć pionowo, poziomo, ukośnie, wprost i wspak). Pozostałe litery utworzą rozwiązanie.
W zad. 2 użycie kwadratu było możliwe tylko w punkcie b (cyfra 2), a pierwiastka sześciennego - tylko w punkcie c (cyfra 3). Punkty grudniowe zdobyli:
- 3 pkt. - Krzysztof Danielak - student informatyki przemysłowej na PWr, Krystyna Lisiowska - redaktor z Warszawy, Andrzej Piasecki - administrator IT z Oleśnicy, Marzena Wąsiewicz - gospodyni domowa z Kajetan,
- 2,75. - Daria Bumażnik - studentka chemii i toksykologii sądowej na UWr, Kosma Kasprzak XXXVIII LO Poznań, Małgorzata Konarska - nauczycielka matematyki z Ostrzeszowa, Piotr Mazur - Urzędnik ze Złotoryi,
- 2,5 pkt. - Nikola Latkowska ZSP Lubań, Radosław Przekop ???, Mateusz Wójcik ???,
- 2 pkt. - Anna Baranowska ZSP Lubań, Wojciech Dąbrowicki ZSP Lubań, Agata Jeziorna ZSP Lubań, Anna Magierewicz ZSP Lubań, Pataki Moneg ???, Natalia Perz ZSP Lubań.
Po czterech miesiącach w czołówce Ligi znajdują się:
- 12 pkt. - Andrzej Piasecki,
- 11,5 pkt. - Marzena Wąsiewicz,
- 11,25 pkt. - Małgorzata Konarska
Zad. 1. Rozwiazanie przedstawiono na rysunku.
Zad. 2. Oto przykładowe działania.
a) 6 = (0!+0!+0!)!
b) 6 = (1+1+1)!
c) 6 = 2+2+2
d) 6 = 3·3 –3
e) 6 = √4 + √4 + √4
f) 6 = 5 + 5:5
g) 6 = 6 + 6 – 6
h) 6 = 7 – 7:7
g) 6 = √(8?) +8 – 8
h) 6 = √9 · √9 – √9
Zad. 3. Ukryte słowa: bryła, koło, krawędź, półkula, sfera, stożek, średnica, sześcian, walec. Rozwiązanie: Koło wielkie kuli.
Zadanie 2.
Witam, z przykrością to piszę, ale kolejny raz ktoś żartuje sobie z ludzi rozwiązujących tutaj zadania. W zad. 3. polecenie brzmi: Zapisz liczbę SZEŚĆ, używając za każdym razem tylko znaków działań arytmetycznych... i w rozwiązaniu podaje silnię, słabnię i pierwiastek. Działania arytmetyczne to: dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Ludzi zawodowo zajmujący się matematyką powinni być precyzyjni i dokładni by popularyzować matematykę... Wystarczyło wczuć się w rolę rozwiązującego, zastanowić się i napisać np.: znaków działań matematycznych i byłoby OK.
Słabe żarty
A skąd ta informacja, że "działania arytmetyczne to: dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie"? O nich mówi się "cztery podstawowe działania arytmetyczne". Z tego wcale nie wynika, że innych nie ma. Po prostu nie są podstawowe. Bo niby jakim działaniem jest silnia, jak nie arytmetycznym? A o pierwiastku mówi się wręcz "pierwiastek arytmetyczny" w odróżnieniu od "pierwiastka algebraicznego". Działaniem matematycznym jest np. całkowanie, ale ono nie jest działaniem arytmetycznym, bo nie jest wykonywane na liczbach. Nie ma powodu, aby czepiać się treści zadania, a tym bardziej gdy ktoś (najwyraźniej) potrzebuje wylać tu własne frustracje.