Zad. 1. W pokoju stoją trzy stoliki. Na dwóch z nich leżą gazety, na dwóch - talerzyki i na dwóch - długopisy. Na pierwszym stoliku nie ma gazet ani długopisów, a jeśli na jakimś stoliku nie ma talerzyków, to nie ma na nim również gazet. Co leży na którym stoliku?
Zad. 2. Czy na płaszczyźnie można znaleźć 10 punktów, takich że istnieje pięć prostych, z których każda przechodzi przez co najmniej cztery z tych punktów? Uzasadnij!
Zad. 3. I kto to mówi: Pochodzę z kopalni i choć zamknięto mnie na stałe w drewnianym pudełku, używa mnie mnóstwo ludzi na całym świecie.?
Za pierwsze zadania ligowe w nowym roku maksymalny możliwy wynik (3 pkt) uzyskało aż dwanaścioro Ligowiczów: Adam Balawender, Daria Bumażnik, Mieszko Gałat, Aleksandra Hoppe, Piotr Ignacy, Krystyna Lisiowska, Dorota Mularczyk, Witold Rosiński, Tomasz Skalski, Adam Sobieski, Adrianna Tokarska i Wojciech Tomiczek.
(Zwracamy uwagę na precyzję wypowiedzi: ołówek nie pochodzi z kopalni!)
Najwyższe wyniki w sumarycznym rankingu mają obecnie:
- (12 pkt na 12 możliwych!) Adam Balawender z ZSO w Strzegomiu i Tomasz Skalski z III LO we Wrocławiu,
- (11,5 pkt) Krystyna Lisiowska, redaktor z Warszawy,
- (11 pkt) Piotr Mazur ze Złotoryi, Dorota Mularczyk z III LO w Kaliszu, Bartosz Pawliczak z LO w Górze, Adrianna Tokarska z LO im. KEN w Stalowej Woli i Piotr Wróbel, inżynier sprzedaży z Brwinowa,
- (10,5 pkt) Aleksandra Hoppe z Niepublicznego Gimnazjum Katolickiego w Sikorzu, Julia Zdobylak z SP 76 we Wrocławiu.
Gratulujemy!
Zad. 1. Gdyby na drugim lub trzecim stoliku nie było talerzyków, gazety mogłyby leżeć najwyżej na drugim z nich, zatem talerzyki muszą leżeć na drugim i trzecim stoliku, podobnie jak gazety i długopisy. Na stoliku nr 1 nie leży zaś nic.
Zad. 2. Tak, taki układ stanowią np. wierzchołki wypukłego pięciokąta wraz z punktami przecięć jego przekątnych oraz proste zawierające jego przekątne.
Zad. 3. Grafit w ołówku.
Zad. 2
Zakładam, że proste się wzajemnie nie pokrywają, tak samo zresztą punkty, bo wtedy odpowiedź jest oczywista, a nie o to chyba chodzi ;>
Pięć prostych
Nie ma wszak sensu np. odpowiedź, że takie pięć prostych to proste a, b, b, a i b.