kwiecień 2011

Data ostatniej modyfikacji:
2011-05-16

Zad. 1. W prima aprilis Słońce wzeszło we Wrocławiu o 6.27 i zaszło o 19.24. Jaki kąt zakreśliła w tym czasie minutowa wskazówka zegarka?

Zad. 2. Ile jest trzycyfrowych liczb, których każda cyfra jest parzysta?

Zad. 3. Cztery boczne ściany sześcianu pomalowano na czerwono, a następnie rozcięto go na 125 jednakowych sześcianików. Ile z nich ma trzy czerwone ścianki, ile dwie, ile jedną, a ile żadnej?

 

Wyniki: 

Zadania kwietniowe nie należały do najłatwiejszych, ale i tak bezbłędne rozwiązania nadesłało 29 Ligowiczów: Gabriela Bać, Maciek Bartosik, Maciej Brzyski, Adriana Chachura, Aleksandra Ciechanowska, Bartosz Czyżewski, Ania Decker, Małgorzata Desput, Marta Giziewska, Anna Górska, Szymon Guzik, Paulina Jacykowska, Jan Jankowicz, Sylwia Jurek, Aleksandra Kudryńska, Tomasz Kuśmierczyk, Joanna Lisiowska, Korneliusz Litman, Natalia Mikulska, Magda Minkiewicz, Katarzyna Nizińska, Sylwia Rączy, Natalia Romek, Beata Siorek, Barbara Słodzińska, Klaudia Sobkowicz, Kajetan Wilczak, Monika Willamowska oraz Wiktoria Zdon.

W sumarycznym rankingu Ligi maksymalną liczbę 21 punktów mają:
Gabriela Bać z SP w Racławówce, Bartosz Czyżewski z SP 6 w Jeleniej Górze, Anna Górska z SP 2 w Oleśnie, Paulina Jacykowska z SP Lauder Etz-Chaim we Wrocławiu, Sylwia Jurek z SP w Iłowie, Tomasz Kuśmierczyk z SP 24 we Wrocławiu, Korneliusz Litman z SP 45 w Białymstoku, Magda Minkiewicz z SP 46 we Wrocławiu, Beata Siorek z SP 5 w Wieluniu, Barbara Słodzińska z SP 2 w Miliczu oraz Kajetan Wilczak z SP 7 w Sochaczewie.
20,5 pkt ma natomiast Natalia Mikulska z SP 5 w Gdańsku.

Wszystkim serdecznie gratulujemy!

 

Odpowiedzi: 

Zad. 1. Między wschodem a zachodem Słońca 1 IV we Wrocławiu upłynęło 13 godzin bez 3 minut. W ciągu godziny wskazówka minutowa zakreśla kąt pełny, to jest 360°, więc w ciągu 3 minut 20 razy mniej. Ostatecznie szukany kąt to 13·360°–18° = 4662°.

Zad. 2. Pierwszą cyfrą może być 2, 4, 6 i 8, a dla każdej z tych możliwości jest pięć możliwych drugich cyfr (0, 2, 4, 6 i 8), czyli jest 4·5=20 możliwych układów dwóch pierwszych cyfr. Podobnie dla każdego z nich jest pięć możliwych trzecich cyfr, więc odpowiedzią jest 20·5=100.

Zad. 3. Trzech czerwonych ścianek nie ma żaden sześcianik. Dwie mają te, które budowały cztery boczne krawędzie dużego sześcianu - jest ich 4·5=20. Jedną czerwoną ściankę mają sześcianiki, które leżały na czterech ścian bocznych dużego sześcianu, poza zliczonymi przed chwilą (czyli takie, które nie leżały na żadnej pionowej krawędzi) - jest ich więc 4·3·5=60. Pozostałe sześcianiki, a jest ich 125–80=45, nie mają żadnej czerwonej ściany.

 

Zadanie 2.

W treści zadania drugiego nie jest powiedziane, że chodzi tylko o liczby dodatnie. Dlaczego zatem w rozwiązaniu zadania drugiego jest mowa tylko o liczbach naturalnych? Przecież np. -246 to też jest liczba trzycyfrowa, której każda cyfra jest parzysta.

Liczby trzycyfrowe

Terminu "liczba trzycyfrowa" używa się w zasadzie tylko w odniesieniu do liczb naturalnych właśnie. Uznamy jednak za poprawne również odpowiedzi uwzględniające liczby całkowite ujemne, jeśli będzie to wynikało z rozwiązania.

???

Zgadzam się z Anonimowym! Nie mogę się zgodzić z tym, że terminu "liczba trzycyfrowa" używa się tylko w odniesieniu do liczb naturalnych. Liczba to liczba i używając tego terminu, mamy na myśli wszystkie liczby, jakie istnieją. Zatem używając terminu "liczba trzycyfrowa", nie wolno nam pominąć liczb całkowitych ujemnych.

Liczby?

Anonim pisze: Nie mogę się zgodzić z tym, że terminu "liczba trzycyfrowa" używa się tylko w odniesieniu do liczb naturalnych.
A gdzie w takim razie jest on używany inaczej?
Jeśli z kolei "mamy na myśli wszystkie liczby, jakie istnieją", to czy liczbą trzycyfrową jest również 1,23? A 2,00?

Liczby trzycyfrowe

Napisałem przecież "używając terminu "liczba trzycyfrowa", nie wolno nam pominąć liczb CAŁKOWITYCH ujemnych." A liczba 1,23 to nie liczba całkowita.

A gdzie w takim razie jest on używany inaczej? Termin "liczba trzycyfrowa" określa zarówno liczbę całkowitą dodatnią jak i ujemną. W przeciwnym razie jakiego terminu użyć dla określenia liczb takich jak np. - 999, -998,..... - 101, -100?

Na szczęście

Na szczęście w matematyce terminy nie są kwestią przekonań, tylko definicji. Oczywiście, ze liczby trzycyfrowe są naturalne, a -123 to liczba trzycyfrowa poprzedzona znakiem minus. Taka sama dyskusja wynikła kiedyś podczas OMG i odwołania nie zostały uznane. Ale to dobrze, że jury Ligi jest bardziej elastyczne, bo problem jest mało istotny, niematematyczny w gruncie rzeczy i nie ma o co kruszyć kopii.

Powrót na górę strony