Wyższa Szkoła Bankowa
ul. Fabryczna 29-31,
53-609 Wrocław
tel. 71 376 23 70
e-mail: sp@wsb.wroclaw.pl
http://www.wsb.pl/wroclaw
w siedzibie organizatora
Studia zawieszone
370 godzin (w tym 50 godzin e-learning i 120 godzin praktyki)
3 semestry nauki, 13 zjazdów
Zajęcia w soboty i niedziele w godzinach od 8.30 do 15.00.
- wpisowe 400 zł
- studia 4750 zł
Do 19 września wpisowe 100 zł, studia 4450 zł
Studia adresowane do osób z wykształceniem wyższym, posiadających przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela – nauczycieli szkolnych, przedszkolnych, wspomagających i świetlicowych, wychowawców klas, pedagogów i psychologów.
Celem studiów jest przygotowanie merytoryczne i praktyczne słuchaczy do pracy socjoterapety. Zajęcia umożliwią zbudowanie profesjonalnego warsztatu pracy, który będzie mógł zostać wykorzystany zarówno w pracy z młodzieżą i dziećmi jak również z podopiecznymi, którzy mają specjalne potrzeby edukacyjne.
Program zajęć zawiera następujące przedmioty:
MODUŁ I
Przygotowanie psychologiczno – pedagogiczne specjalne
Metodyka zajęć socjoterapeutycznych (32 godz.)
- konstruowanie kwestionariusza wywiadu ukierunkowanego
- genogram - kluczowe narzędzie w pracy terapeuty
- metodyka prowadzenia badań socjometrycznych
- gry socjometryczne
- dynamika pracy zespołowej
- bajkoterapia
- warsztat pracy z grupą
Prawo rodzinne i opiekuńcze (12 godz.)
- odpowiedzialność prawna nieletnich
- władza rodzicielska, ingerencja w jej wykonywanie
- system pieczy zastępczej w Polsce
Socjoterapia dzieci przedszkolnych i szkolnych (36 godz.)
- dziecko z mutyzmem wybiórczym
- dziecko z niską samooceną
- depresja cz. 1 – pomoc dziecku w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- zaburzenia lękowe cz. 1 – dziecko w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- praca socjoterapeutyczna z wykorzystaniem chusty animacyjnej
- socjoterapia w świetlicy szkolnej
- specyfika pracy socjoterapeutycznej z dziećmi przedszkolnymi
- trening relaksacji i wizualizacji
Socjoterapia młodzieży (36 godz.)
• młodzież po traumie – strategie pomocowe w sytuacji wstecznego naznaczenie
• żałoba – etapy procesu, zasady budowania komunikacji
• stygmat przemocy seksualnej
• dziecko z zaburzeniami psychotycznymi – kontakt z uczeniem chorującym na schizofrenię i jego rodziną
• próby samobójcze – postępowanie w sytuacji pierwszych sygnałów i zagrożenia życia
• depresja cz. 2 – rozpoznanie i wsparcie oferowane młodzieży
• zaburzenia lękowe cz. 2 – rozpoznanie i wsparcie oferowane młodzieży
• reaktywny zespół zaburzenia więzi RAD
• zaburzenia odżywiania – anoreksja i bulimia
Socjoterapia dzieci niepełnosprawnych i ze SPE (16 godz.)
• pomoc psychopedagogiczna i diagnoza funkcjonalna
• relacje diagnosty / terapeuty z rodzicami dziecka niepełnosprawnego
• dysfunkcje integracji sensorycznej
• proces uspołeczniania dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwoju
Warsztaty (16 godz.)
- choreoterapia – terapia poprzez taniec
- warsztat teatroterapii - techniki improwizacji
Teoretyczne podstawy socjoterapii (12 godz.)
- podstawowe terminy z obszaru pedagogiki specjalnej, resocjalizacji i socjoterapii
- psychologia kliniczna
- psychologia rozwojowa
- psychopatologie
MODUŁ II
Dydaktyka specjalna
Warsztat pracy socjoterapeuty (16 godz.)
- superwizja - wstęp do pracy nad samoświadomością terapeuty
- metoda Feldenkrausa
- coaching kariery terapeuty – wzmacnianie roli lidera
Edukacja alternatywna (16 godz.)
- szkoły demokratyczne
- antypedagogika Hubertusa von Schoenebescka kontra koncepcja wychowania dyrektywnego w ujęciu Amy Chua
- pedagogika podmiotowa Janusza Korczaka
Doradztwo zawodowe (8 godz.)
- testy diagnozujące predyspozycje i preferencje zawodowe
- rozmowa doradcza – konstruowanie IPD – Indywidualnego Planu Doradczego
Dydaktyka specjalna realizowana w formie e-learningu (50 godz.)
- w ramach treści e-learningowych słuchacze zostaną zapoznani z modelami edukacji dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem lub niedostosowanych społecznie.
Praktyka - 120 godz.
Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczenia praktyk i zdanie egzaminu końcowego obejmującego wiedzę z przedmiotów realizowanych na zajęciach stacjonarnych oraz w formie e-learningu oraz zaliczenie projektu lub case studies -indywidualnie lub zespołowo.