Logopedia (Wrocław - WSB)

Data ostatniej modyfikacji:
2020-11-29
Organizator: 

Wyższa Szkoła Bankowa
ul. Fabryczna 29-31, 53-609 Wrocław
tel. 71 376 23 70
e-mail: sp@wsb.wroclaw.pl
http://www.wsb.pl/wroclaw

strona domowa studiów 

 

Miejsce: 

w siedzibie organizatora

 

Termin: 

studia zawieszone 

październik

Czas trwania kursu: 

600 godzin (w tym 120 godzin praktyk)
4 semestry nauki, 24 zjazdy
zajęcia w soboty i niedziele w godzinach od 8.30 do 15.00

 

Poziom edukacyjny: 
szkoła podstawowa
gimnazjum
szkoła średnia z maturą
szkoła profilowana zawodowa
Zasięg: 
krajowy
Zasięg: 
regionalny
Odpłatność: 
  • wpisowe 400 zł
  • studia 5500 zł

do 30 września wpisowe 150 zł, studia 5200 zł

 

Skrót programu: 

Studia nadają kwalifikacje do pracy w charakterze logopedy na wszystkich etapach edukacyjnych, w poradni psychologiczno-pedagogicznej lub w służbie zdrowia. Przeznaczone są dla osób, które legitymują się ukończeniem studiów wyższych (głównie pedagogiki, psychologii, polonistyki, resocjalizacji). Kandydat powinien charakteryzować się dobrym słuchem oraz płynną i prawidłową artykulacją.

Program zajęć zawiera następujące przedmioty:

Moduł psychologiczno-pedagogiczny (68 godz.)

Rozwój mowy dziecka (12 godz.)

  • rozwój mózgu oraz narządów mowy w okresie prenatalnym
  • rozwój mowy: okres melodii, wyrazu, zdania, swoistej mowy dziecka.

Psychologia rozwojowa i kliniczna 

  • rozwój i zaburzenia mowy u dzieci.
  • determinanty rozwojowe a rozwój mowy
  • rola psychologii klinicznej w zaburzeniach mowy
  • determinanty zaburzeń psychicznych i emocjonalnych
  • narzędzia wywiadu i obserwacji dziecka
  • diagnoza psychologiczna i kliniczna
  • pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej

  • podstawy pedagogiki specjalnej: oligofrenopedagogiki, surdopedagogiki, tyflopedagogiki, surdotyflopedagogiki, pedagogiki osób przewlekle chorych, pedagogika osób wybitnie zdolnych, pedagogika korekcyjno-kompensacyjna
  • podstawy rewalidacji, resocjalizacji, rehabilitacji i terapii pedagogicznej
  • metodyka pracy z dziećmi z dysfunkcjami
  • zasady organizacji zajęć terapeutycznych

Zaburzenia procesów emocjonalno-motywacyjnych u dzieci 

  • najczęstsze odchylenia w budowie i funkcjonowaniu organizmu dziecka
  • rodzaje zaburzeń procesowych
  • zaburzenia rozwoju procesów emocjonalno-motywacyjnych
  • współpraca z psychologiem
  • wsparcie instytucjonalne.

Terapia trudności w czytaniu i pisaniu 

  • szerokie ujęcie dysleksji rozwojowej
  • symptomy ryzyka dysleksji
  • podstawy terapii pedagogicznej
  • ćwiczenia praktyczne – konstruowanie programów i konspektów do zajęć korekcyjno – kompensacyjnych
  • ćwiczenia w usprawnianiu analizy i syntezy słuchowej, mowy i koordynacji słuchowo – wzrokowej
  • usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych

Moduł językoznawczy (82 godz.)

Rozwój sprawności językowych u dzieci 

  • pojęcie sprawności komunikacyjnej 
  • kompetencja językowa
  • kompetencja komunikacyjna
  • kompetencja kulturowa
  • sprawność stylistyczna
  • językowa sprawność sytuacyjna
  • sprawność pragmatyczna

Kultura języka polskiego 

  • umiejętność poprawnego mówienia i pisania
  • akcentowanie oraz znaki interpunkcyjne
  • zasady kształtowania pozytywnej postawy wobec języka  działalność kulturalno-językowa 

Elementy morfologii, słowotwórstwa i składni języka polskiego

  • morfologia w strukturze języka.Budowa morfologiczna wyrazów
  • podstawowe jednostki fleksyjne
  • charakterystyka odmiennych części mowy
  • charakterystyka nieodmiennych części mowy
  • podstawowe pojęcia słowotwórcze
  • pojęcie i zakres składni.

Glottodydaktyka (16 godz.)

  • glottodydaktyka a dysleksja i analfabetyzm funkcjonalny
  • metoda zabawy i poznawania znaków graficznych
  • techniki płynnego czytania ze zrozumieniem i płynnego pisania

Fonetyka języka polskiego z elementami ortofonii z metodyką

  • działy fonetyki
  • główne pojęcia fonologii
  • klasyfikacja i opis głosek polskich
  • główne zjawiska fonetyczne polszczyzny
  • fonetyczny zapis ciągu fonicznego
  • słuch fonemowy i świadomość fonologicznej budowy wyrazu
  • wymowa a pisownia
  • zastosowanie wiedzy z zakresu fonetyki ortodoncji w logopedii.

Emisja i higiena głosu

  • znaczenie oddychania dla emisji głosu
  • czynniki biologiczne a kształtowanie się głosu
  • ćwiczenia emisyjne.

Moduł medyczny (88 godz.)

Współczesne metody badania narządu słuchu

  • metody subiektywne: progowa audiometria tonalna, audiometria nadprogowa, audiometria słowna, audiometria behawioralna
  • metody obiektywne: audiometria impedancyjna, otoemisja akustyczna, audiometria elektrofizjologiczna
  • metodyka pracy logopedy.

Anatomia narządu głosu i słuchu

  • szczegółowa wiedza na temat anatomii i fizjologii narządu głosu i mowy
  • budowa krtani - chrząstki, mięśnie, połączenia stawowe, unerwienie i unaczynienie, piętra krtani, funkcje krtani
  • budowa jamy ustnej, gardła, przestrzenie rezonacyjne
  • budowa narządu słuchu (budowa ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego, unaczynienie i unerwienie, nerw twarzowy
  • mechanizmy przewodzenia dźwięku, teorie słyszenia
  • podstawowe jednostki patologiczne narządu głosu, słuchu i mowy.

Ortodoncja z metodyką

  • diagnoza zaburzeń wymowy u osób z wadami zgryzu
  • zasady współpracy z ortodontą
  • wczesne wykrywanie wad zgryzu
  • metodologia pracy z dziećmi z wadami zgryzu i aparatem ortodontycznym

Foniatria – anatomia i patologia narządu mowy

  • najczęstsze zaburzenia i schorzeniami głosu, mowy, języka oraz narządu słuchu u dzieci
  • fizjologia i patologia głosu
  • komunikacja ustna
  • pomoc instytucjonalna.

Surdologopedia z metodyką

  • etiologia głuchoty
  • najczęstsze przyczyny niedosłuchu i głuchoty
  • metody badania stosowane u dzieci z niedosłuchem
  • poradnictwo rodzinne i rola rodziców w terapii dzieci niesłyszących
  • determinanty mowy u dzieci z wadą słuchu
    • język migowy

Psychiatria i neurologia dziecięca i młodzieży (16 godz.)

  • neuropsychologia języka i mowy człowieka
  • nowoczesna diagnostyka neuropsychologiczna
  • reakcje nerwicowe
  • autyzm dziecięcy
  • dziecko z chorobami nerwowo-mięśniowymi
  • postępowanie logopedy z dziećmi
  • współpraca z psychiatrą i neurologiem

Moduł terapii logopedycznej (242 godz.)

Wprowadzenie do logopedii

  • terminologia
  • prawne aspekty pracy logopedy
  • zakres oraz działy logopedii
  • specjalizacje w logopedii
  • logopedia a inne dziedziny wspomagające
  • status zawodowy i etyka pracy logopedy.

Klasyfikacja zaburzeń mowy

  • klasyfikacja przyczynowa zaburzeń mowy według Ireny Styczek
  • klasyfikacja objawowa zaburzeń mowy według Leona Kaczmarka
  • językoznawcza klasyfikacja zaburzeń mowy według Józefa Tadeusza Kani
  • logopedyczna klasyfikacja zburzeń mowy według Stanisława Grabiasa.

Metodyka pracy i warsztat logopedy

  • narzędzia w pracy logopedy
  • dokumentowanie pracy logopedycznej
  • zasady współpracy instytucjonalnej
  • służba zdrowia w pracy logopedy
  • podstawowe procedury postępowania logopedycznego: diagnozowanie, budowanie programu terapii, postępowanie terapeutyczne.

Balbutologopedia z terapią

  • przyczyny jąkania się u dzieci i dorosłych
  • metody stosowane leczeniu niepłynności mówienia
  • echokorekcja
  • profilaktyka w zakresie niepłynności mówienia, w tym jąkania się.

Dyslalia z terapią

  • dyslalia pochodzenia ośrodkowego, dyslalia motoryczną, dyslalia sensoryczna
  • diagnoza dyslalii
  • terapia dyslalii
  • metodologia postępowania

Afazja i dysfazja z metodyką

  • przyczyny powstawania afazji i dysfazji
  • uszkodzenia ośrodków mowy w mózgu człowieka dojrzałego
  • uszkodzenia okolic ważnych dla przyszłego rozwoju mowy u małego dziecka
  • podział kliniczny afazji i dysfazji
  • diagnoza logopedyczna
  • wczesna terapia i metody pracy

Diagnoza i terapia zaburzeń mowy dzieci z niepełnosprawnością intelektualną 

  • rozwój dziecka a stopnie niepełnosprawności intelektualnej
  • zasady diagnostyki logopedycznej
  • korelacje dysfunkcji umysłowych z innymi zaburzeniami rozwoju
  • terapia mowy u dzieci z lekka, głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
  • metodologia pracy logopedy.

Diagnoza i terapia zaburzeń mowy dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera

  • charakterystyka autyzmu
  • zaburzenia mowy w autyzmie
  • dwie techniki lingwistyczne, którymi posługują się dzieci z autyzmem
  • terapia mowy dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera.

Dysglosja z metodyką

  • diagnoza dysglosji
  • przyczyny i diagnostyka wad zgryzu
  • logopedyczna terapia wad wymowy u osób z wadami zgryzu i rozszczepem
  • wczesna opieka logopedyczna dzieci z wadami zgryzu i rozszczepem
  • dokumentacja procesu diagnostyczno-terapeutycznego osób z dysglosją
  • warsztat pracy logopedy

Dysartria z metodyką (16 godz.)

  • uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających aparat mówienia
  • podział dysartrii według kryterium przyczynowego
  • diagnoza i terapia osób dorosłych z dysartrią
  • diagnoza i terapia osób dzieci z dysartrią * budowanie kontaktu z pacjentem z dysartrią
  • postępowanie logopedyczne

Logorytmika (16 godz.)

  • rola ćwiczeń słuchowych, wokalnych, ruchowych i słuchowo-ruchowych w stymulacji rozwoju mowy
  • charakterystyka metody i możliwości jej wykorzystania w profilaktyce i terapii
  • ćwiczenia z zakresu techniki ruchu, poczucia metrum i tempa, ćwiczenia rytmiczne
  • ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne
  • gra na instrumentach perkusyjnych.

Laryngologopedia z metodyką 

  • funkcjonowanie narządów po całkowitym usunięciu krtani
  • cechy głosu i mowy przełykowej * ćwiczenia w wywoływaniu i utrwalaniu pseudogłosu i pseudomowy - rehabilitacja motoryczna laryngektomowanych 
  • rehabilitacja psychologiczna osób po laryngektomii
  • współpraca z laryngologiem
  • postępowanie logopedyczne

Wczesna interwencja logopedyczna (12 godz.)

  • rozwój dziecka w aspekcie przygotowania do mowy
  • wczesna ocena logopedyczna noworodka
  • rozwój czynnościowy i funkcjonalny organizmu noworodka ważnych dla mowy
  • rozwój mowy u dzieci w okresie wczesnego rozwoju
  • metodologia postępowania logopedy

Metodyka relaksacji

  • cele i zadania relaksacji
  • relaksacja oddechowa dla dzieci
  • technika relaksacji według Jacobsona
  • relaksacja według Wintreberta
  • trening autogenny Schultza
  • trening autogenny w wersji Anny Polender

Pedagogika zabawy 

  • rola zabawy w życiu człowieka.
  • gry i zabawy integracyjne.
  • zabawy ruchowe.

Komunikacja alternatywna i wspomagającej

  • komunikacja niewerbalna dzieci upośledzonych umysłowo
  • systematyka znaków i znaczeń
  • diagnoza dziecka w zakresie jego możliwości stosowania pozawerbalnych form komunikacji
  • alternatywne formy komunikowania się z dzieckiem

Wykorzystanie informatyki w logopedii 

  • komputer w pracy logopedy i wspomaganiu terapii osób z uszkodzeniami neurologicznymi
  • programy komputerowe w pracy logopedy
  • indywidualizacja procesu terapeutycznego
  • wykorzystanie komputera w przygotowaniu warsztatu pracy logopedy

Praktyka logopedyczna (120 godz. 40 godz. po I, II i III semestrze)

  • Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której odbywa się praktyka.
  • Obserwacja warsztatu pracy logopedy.
  • Praktyczne zapoznanie z różnymi formami oceny. diagnozy i terapii przydatnymi w pracy logopedycznej.
    • Posługiwanie się dokumentacją logopedyczną.
  • Zastosowanie teorii w praktyce.
  • Realizacja praktyki zgodnie z programem.

Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczenia z odbytych praktyk
i zdanie egzaminu końcowego obejmującego wiedzę z przedmiotów realizowanych na zajęciach.

 

Powrót na górę strony