Wyższa Szkoła Bankowa
ul. Fabryczna 29-31, 53-609 Wrocław
tel. 71 376 23 70
e-mail: sp@wsb.wroclaw.pl
http://www.wsb.pl/wroclaw
w siedzibie organizatora
studia zawieszone
październik
600 godzin (w tym 120 godzin praktyk)
4 semestry nauki, 24 zjazdy
zajęcia w soboty i niedziele w godzinach od 8.30 do 15.00
- wpisowe 400 zł
- studia 5500 zł
do 30 września wpisowe 150 zł, studia 5200 zł
Studia nadają kwalifikacje do pracy w charakterze logopedy na wszystkich etapach edukacyjnych, w poradni psychologiczno-pedagogicznej lub w służbie zdrowia. Przeznaczone są dla osób, które legitymują się ukończeniem studiów wyższych (głównie pedagogiki, psychologii, polonistyki, resocjalizacji). Kandydat powinien charakteryzować się dobrym słuchem oraz płynną i prawidłową artykulacją.
Program zajęć zawiera następujące przedmioty:
Moduł psychologiczno-pedagogiczny (68 godz.)
Rozwój mowy dziecka (12 godz.)
- rozwój mózgu oraz narządów mowy w okresie prenatalnym
- rozwój mowy: okres melodii, wyrazu, zdania, swoistej mowy dziecka.
Psychologia rozwojowa i kliniczna
- rozwój i zaburzenia mowy u dzieci.
- determinanty rozwojowe a rozwój mowy
- rola psychologii klinicznej w zaburzeniach mowy
- determinanty zaburzeń psychicznych i emocjonalnych
- narzędzia wywiadu i obserwacji dziecka
- diagnoza psychologiczna i kliniczna
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej
- podstawy pedagogiki specjalnej: oligofrenopedagogiki, surdopedagogiki, tyflopedagogiki, surdotyflopedagogiki, pedagogiki osób przewlekle chorych, pedagogika osób wybitnie zdolnych, pedagogika korekcyjno-kompensacyjna
- podstawy rewalidacji, resocjalizacji, rehabilitacji i terapii pedagogicznej
- metodyka pracy z dziećmi z dysfunkcjami
- zasady organizacji zajęć terapeutycznych
Zaburzenia procesów emocjonalno-motywacyjnych u dzieci
- najczęstsze odchylenia w budowie i funkcjonowaniu organizmu dziecka
- rodzaje zaburzeń procesowych
- zaburzenia rozwoju procesów emocjonalno-motywacyjnych
- współpraca z psychologiem
- wsparcie instytucjonalne.
Terapia trudności w czytaniu i pisaniu
- szerokie ujęcie dysleksji rozwojowej
- symptomy ryzyka dysleksji
- podstawy terapii pedagogicznej
- ćwiczenia praktyczne – konstruowanie programów i konspektów do zajęć korekcyjno – kompensacyjnych
- ćwiczenia w usprawnianiu analizy i syntezy słuchowej, mowy i koordynacji słuchowo – wzrokowej
- usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych
Moduł językoznawczy (82 godz.)
Rozwój sprawności językowych u dzieci
- pojęcie sprawności komunikacyjnej
- kompetencja językowa
- kompetencja komunikacyjna
- kompetencja kulturowa
- sprawność stylistyczna
- językowa sprawność sytuacyjna
- sprawność pragmatyczna
Kultura języka polskiego
- umiejętność poprawnego mówienia i pisania
- akcentowanie oraz znaki interpunkcyjne
- zasady kształtowania pozytywnej postawy wobec języka działalność kulturalno-językowa
Elementy morfologii, słowotwórstwa i składni języka polskiego
- morfologia w strukturze języka.Budowa morfologiczna wyrazów
- podstawowe jednostki fleksyjne
- charakterystyka odmiennych części mowy
- charakterystyka nieodmiennych części mowy
- podstawowe pojęcia słowotwórcze
- pojęcie i zakres składni.
Glottodydaktyka (16 godz.)
- glottodydaktyka a dysleksja i analfabetyzm funkcjonalny
- metoda zabawy i poznawania znaków graficznych
- techniki płynnego czytania ze zrozumieniem i płynnego pisania
Fonetyka języka polskiego z elementami ortofonii z metodyką
- działy fonetyki
- główne pojęcia fonologii
- klasyfikacja i opis głosek polskich
- główne zjawiska fonetyczne polszczyzny
- fonetyczny zapis ciągu fonicznego
- słuch fonemowy i świadomość fonologicznej budowy wyrazu
- wymowa a pisownia
- zastosowanie wiedzy z zakresu fonetyki ortodoncji w logopedii.
Emisja i higiena głosu
- znaczenie oddychania dla emisji głosu
- czynniki biologiczne a kształtowanie się głosu
- ćwiczenia emisyjne.
Moduł medyczny (88 godz.)
Współczesne metody badania narządu słuchu
- metody subiektywne: progowa audiometria tonalna, audiometria nadprogowa, audiometria słowna, audiometria behawioralna
- metody obiektywne: audiometria impedancyjna, otoemisja akustyczna, audiometria elektrofizjologiczna
- metodyka pracy logopedy.
Anatomia narządu głosu i słuchu
- szczegółowa wiedza na temat anatomii i fizjologii narządu głosu i mowy
- budowa krtani - chrząstki, mięśnie, połączenia stawowe, unerwienie i unaczynienie, piętra krtani, funkcje krtani
- budowa jamy ustnej, gardła, przestrzenie rezonacyjne
- budowa narządu słuchu (budowa ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego, unaczynienie i unerwienie, nerw twarzowy
- mechanizmy przewodzenia dźwięku, teorie słyszenia
- podstawowe jednostki patologiczne narządu głosu, słuchu i mowy.
Ortodoncja z metodyką
- diagnoza zaburzeń wymowy u osób z wadami zgryzu
- zasady współpracy z ortodontą
- wczesne wykrywanie wad zgryzu
- metodologia pracy z dziećmi z wadami zgryzu i aparatem ortodontycznym
Foniatria – anatomia i patologia narządu mowy
- najczęstsze zaburzenia i schorzeniami głosu, mowy, języka oraz narządu słuchu u dzieci
- fizjologia i patologia głosu
- komunikacja ustna
- pomoc instytucjonalna.
Surdologopedia z metodyką
- etiologia głuchoty
- najczęstsze przyczyny niedosłuchu i głuchoty
- metody badania stosowane u dzieci z niedosłuchem
- poradnictwo rodzinne i rola rodziców w terapii dzieci niesłyszących
- determinanty mowy u dzieci z wadą słuchu
• język migowy
Psychiatria i neurologia dziecięca i młodzieży (16 godz.)
- neuropsychologia języka i mowy człowieka
- nowoczesna diagnostyka neuropsychologiczna
- reakcje nerwicowe
- autyzm dziecięcy
- dziecko z chorobami nerwowo-mięśniowymi
- postępowanie logopedy z dziećmi
- współpraca z psychiatrą i neurologiem
Moduł terapii logopedycznej (242 godz.)
Wprowadzenie do logopedii
- terminologia
- prawne aspekty pracy logopedy
- zakres oraz działy logopedii
- specjalizacje w logopedii
- logopedia a inne dziedziny wspomagające
- status zawodowy i etyka pracy logopedy.
Klasyfikacja zaburzeń mowy
- klasyfikacja przyczynowa zaburzeń mowy według Ireny Styczek
- klasyfikacja objawowa zaburzeń mowy według Leona Kaczmarka
- językoznawcza klasyfikacja zaburzeń mowy według Józefa Tadeusza Kani
- logopedyczna klasyfikacja zburzeń mowy według Stanisława Grabiasa.
Metodyka pracy i warsztat logopedy
- narzędzia w pracy logopedy
- dokumentowanie pracy logopedycznej
- zasady współpracy instytucjonalnej
- służba zdrowia w pracy logopedy
- podstawowe procedury postępowania logopedycznego: diagnozowanie, budowanie programu terapii, postępowanie terapeutyczne.
Balbutologopedia z terapią
- przyczyny jąkania się u dzieci i dorosłych
- metody stosowane leczeniu niepłynności mówienia
- echokorekcja
- profilaktyka w zakresie niepłynności mówienia, w tym jąkania się.
Dyslalia z terapią
- dyslalia pochodzenia ośrodkowego, dyslalia motoryczną, dyslalia sensoryczna
- diagnoza dyslalii
- terapia dyslalii
- metodologia postępowania
Afazja i dysfazja z metodyką
- przyczyny powstawania afazji i dysfazji
- uszkodzenia ośrodków mowy w mózgu człowieka dojrzałego
- uszkodzenia okolic ważnych dla przyszłego rozwoju mowy u małego dziecka
- podział kliniczny afazji i dysfazji
- diagnoza logopedyczna
- wczesna terapia i metody pracy
Diagnoza i terapia zaburzeń mowy dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
- rozwój dziecka a stopnie niepełnosprawności intelektualnej
- zasady diagnostyki logopedycznej
- korelacje dysfunkcji umysłowych z innymi zaburzeniami rozwoju
- terapia mowy u dzieci z lekka, głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
- metodologia pracy logopedy.
Diagnoza i terapia zaburzeń mowy dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera
- charakterystyka autyzmu
- zaburzenia mowy w autyzmie
- dwie techniki lingwistyczne, którymi posługują się dzieci z autyzmem
- terapia mowy dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera.
Dysglosja z metodyką
- diagnoza dysglosji
- przyczyny i diagnostyka wad zgryzu
- logopedyczna terapia wad wymowy u osób z wadami zgryzu i rozszczepem
- wczesna opieka logopedyczna dzieci z wadami zgryzu i rozszczepem
- dokumentacja procesu diagnostyczno-terapeutycznego osób z dysglosją
- warsztat pracy logopedy
Dysartria z metodyką (16 godz.)
- uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających aparat mówienia
- podział dysartrii według kryterium przyczynowego
- diagnoza i terapia osób dorosłych z dysartrią
- diagnoza i terapia osób dzieci z dysartrią * budowanie kontaktu z pacjentem z dysartrią
- postępowanie logopedyczne
Logorytmika (16 godz.)
- rola ćwiczeń słuchowych, wokalnych, ruchowych i słuchowo-ruchowych w stymulacji rozwoju mowy
- charakterystyka metody i możliwości jej wykorzystania w profilaktyce i terapii
- ćwiczenia z zakresu techniki ruchu, poczucia metrum i tempa, ćwiczenia rytmiczne
- ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne
- gra na instrumentach perkusyjnych.
Laryngologopedia z metodyką
- funkcjonowanie narządów po całkowitym usunięciu krtani
- cechy głosu i mowy przełykowej * ćwiczenia w wywoływaniu i utrwalaniu pseudogłosu i pseudomowy - rehabilitacja motoryczna laryngektomowanych
- rehabilitacja psychologiczna osób po laryngektomii
- współpraca z laryngologiem
- postępowanie logopedyczne
Wczesna interwencja logopedyczna (12 godz.)
- rozwój dziecka w aspekcie przygotowania do mowy
- wczesna ocena logopedyczna noworodka
- rozwój czynnościowy i funkcjonalny organizmu noworodka ważnych dla mowy
- rozwój mowy u dzieci w okresie wczesnego rozwoju
- metodologia postępowania logopedy
Metodyka relaksacji
- cele i zadania relaksacji
- relaksacja oddechowa dla dzieci
- technika relaksacji według Jacobsona
- relaksacja według Wintreberta
- trening autogenny Schultza
- trening autogenny w wersji Anny Polender
Pedagogika zabawy
- rola zabawy w życiu człowieka.
- gry i zabawy integracyjne.
- zabawy ruchowe.
Komunikacja alternatywna i wspomagającej
- komunikacja niewerbalna dzieci upośledzonych umysłowo
- systematyka znaków i znaczeń
- diagnoza dziecka w zakresie jego możliwości stosowania pozawerbalnych form komunikacji
- alternatywne formy komunikowania się z dzieckiem
Wykorzystanie informatyki w logopedii
- komputer w pracy logopedy i wspomaganiu terapii osób z uszkodzeniami neurologicznymi
- programy komputerowe w pracy logopedy
- indywidualizacja procesu terapeutycznego
- wykorzystanie komputera w przygotowaniu warsztatu pracy logopedy
Praktyka logopedyczna (120 godz. 40 godz. po I, II i III semestrze)
- Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której odbywa się praktyka.
- Obserwacja warsztatu pracy logopedy.
- Praktyczne zapoznanie z różnymi formami oceny. diagnozy i terapii przydatnymi w pracy logopedycznej.
• Posługiwanie się dokumentacją logopedyczną. - Zastosowanie teorii w praktyce.
- Realizacja praktyki zgodnie z programem.
Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczenia z odbytych praktyk
i zdanie egzaminu końcowego obejmującego wiedzę z przedmiotów realizowanych na zajęciach.