Centrum Edukacji Nauczycielskiej
Uniwersytetu Wrocławskiego
ul. Cybulskiego 30, 50-205 Wrocław
tel. 71 37 59 268, faks 71 37 59 496
e-mail: centrum@cen.uni.wroc.pl
http://www.cen.uni.wroc.pl
w siedzibie organizatora
230 h w tym 71 h praktyk
w zależności od liczby kandydatów
Pod koniec 2010 roku weszło w życie sześć rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej regulujących nowy model pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych. Osobami uprawnionymi do korzystania z pomocy są uczniowie, którzy wymagają wsparcia ze względu na rozpoznane indywidualne potrzeby rozwojowe, edukacyjne i możliwości psychofizyczne. Przepisy zapewniają każdemu z nich kompleksową ofertę pomocy w środowisku jego nauczania i wychowania. Szkoła staje się więc zarówno miejscem rozpoznawania specyficznych trudności edukacyjnych oraz predyspozycji i uzdolnień uczniów jak i miejscem udzielania im indywidualnego wsparcia.
Studia przeznaczone są dla absolwentów wyższych studiów licencjackich lub magisterskich posiadających nauczycielskie uprawnienia pedagogiczne. Absolwenci nabędą wiedzę i umiejętności w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zajęcia prowadzone są metodami warsztatowymi. Praktyki obejmują diagnozę problemów wybranego ucznia, przygotowanie i realizację programu naprawczego oraz superwizję problemów nauczyciela pojawiających się w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Problematyka studiów obejmuje:
- Sylwetki uczniów z dysharmoniami rozwojowymi, indywidualne programy terapeutyczne.
- Typy diagnozy i podstawowe techniki diagnostyczne/Podstawy diagnozy pedagogicznej.
- Problemy współczesnej rodziny. Systemowe rozumienie rodziny jako podstawa współpracy z rodzicami.
- Diagnozowanie w praktyce szkolnej.
- Metodyka prowadzenia szkoleń dla nauczycieli w zakresie pomocy uczniom z dysharmoniami rozwoju.
- Metodyka prowadzenia zajęć kompensacyjno-korekcyjnych z zakresu terapii pedagogicznej.
Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczeń wszystkich przedmiotów przewidzianych programem, odbycie praktyk i przedstawienie dokumentacji praktyk podczas superwizji.