Wyższa Szkoła Bankowa
ul. Fabryczna 29-31, 53-609 Wrocław
tel. 71 376 23 70
e-mail: sp@wsb.wroclaw.pl
http://www.wsb.pl/wroclaw
w siedzibie organizatora
studia zawieszone
październik 2019
350 godzin (w tym 120 godzin praktyki)
3 semestry nauki, 13 zjazdów
zajęcia w soboty i niedziele w godzinach od 8.30 do 15.00
- wpisowe 400 zł
- studia 3900 zł
do 30 września wpisowe 150 zł, studia 3600 zł
Studia skierowane są do nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów pracujących z dziećmi, młodzieżą lub osobami niepełnosprawnymi intelektualnie lub z autyzmem albo zespołem Aspergera, którzy posiadają przygotowanie pedagogiczne, ale nie posiadają specjalistycznych kwalifikacji do pracy z nimi. Absolwenci uzyskają uprawnienia do prowadzenia zajęć w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach oraz ośrodkach szkolno-wychowawczych z dziećmi, młodzieżą lub osobami z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem lub zespołem Aspergera.
Program zajęć zawiera następujące przedmioty:
Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii
- podstawy psychologii klinicznej
- psychopatologia w odniesieniu do niepełnosprawności intelektualnej, autyzmu/zespołu Aspergera
• elementy neuropsychologii
Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej, psychopedagogika autyzmu
- niepełnosprawność intelektualna
- zaburzenia sprzężone
- autyzm jako jednostka niepełnosprawności
- autyzm u osób w normie intelektualnej
Subdyscypliny pedagogiki specjalnej
- logopedia (terapia, rehabilitacja mowy)
- oligofrenopedagogika (pedagogika osób z upośledzeniem umysłowym)
- pedagogika korekcyjna
- pedagogika resocjalizacyjna
- pedagogika terapeutyczna, lecznicza
- praca socjalna (instytucjonalne wspomaganie osób niepełnosprawnych)
- surdopedagogika
- tyflopedagogika
Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością oraz autyzmem, zespołem Aspergera
- rola najbliższego otoczenia w terapii dzieci z autyzmem/zespołem Aspergera
- formy pracy z rodziną
- założenia i metody wspierania rodziny
- pomoc psychospołeczna rodzinom dzieci z niepełnosprawnościami, autyzmem/zespołem Aspergera
Diagnoza psychopedagogiczna, w tym diagnoza poziomu funkcjonowania dziecka z autyzmem, zespołem Aspergera
- pojęcie diagnozy
- cechy diagnozy
- rodzaje i etapy diagnozy
- metody diagnozowania i sposoby ich wykorzystania w praktyce
- diagnoza na użytek rewalidacji indywidualnej
- znaczenie diagnozy w procesie kształcenia i wychowania
Kształtowanie mowy i języka u uczniów z autyzmem
- rozwój mowy a niepełnosprawność, autyzm
- formy wspomagające rozwój mowy u dziecka z autyzmem, w domu i przedszkolu/szkole
Metody komunikacji alternatywnej w pracy z dzieckiem z autyzmem
- alternatywne metody komunikacji z dzieckiem z autyzmem
- projektowanie programów wspomagających rozwój komunikacji z dzieckiem z autyzmem
Zasady i metody pracy rehabilitacyjnej i rewalidacyjnej osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz autyzmem, zespołem Aspergera
- metody rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami
- łączenie rehabilitacji i rewalidacji w pracy z dzieckiem, uczniem z niepełnosprawnościami, autyzmem/zespołem Aspergera
Metody terapii dziecka autystycznego, z zespołem Aspergera
- metody identyfikowania potrzeb terapeutycznych dziecka z autyzmem/zespołem Aspergera
- nowatorskie metody pracy z dzieckiem z autyzmem/zespołem Aspergera
- ewaluacja efektywności stosowanych metod pracy z dzieckiem z autyzmem/zespołem Aspergera
Podstawowe regulacje prawne – prawo oświatowe wobec niepełnosprawności
- podstawy prawne edukacji, terapii i rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnościami, autyzmem/zespołem Aspergera
- przepisy regulujące pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole
Etyka zawodu nauczyciela
- pojęcie etyki
- moralne aspekty relacji nauczyciel – uczeń
- etyka a zawodowa w pracy nauczyciela
- kodeksy etyki
Specyfika kształcenia uczniów z zaburzeniami sfery intelektualnej
- możliwości i predyspozycje edukacyjne dziecka z niepełnosprawnością intelektualną, w tym z autyzmem/zespołem Aspergera
- organizacja procesu kształcenia ucznia z niepełnosprawnością intelektualną, w tym z autyzmem/zespołem Aspergera
- dydaktyka przedmiotowa a kształcenie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną, w tym z autyzmem/zespołem Aspergera
Nauczanie uczniów z uwzględnieniem stopnia niepełnosprawności intelektualnej i etapu edukacyjnego
- nauczanie dziecka młodszego z niepełnosprawnością intelektualną
- edukacja dzieci z niepełnosprawnością intelektualną na drugim etapie eduakcyjnym
- uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w gimnazjum
- alternatywne formy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
Wykorzystanie metod i form pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną oraz autyzmem, zespołem Aspergera
- projektowanie działań długofalowych w edukacji i terapii ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
- przygotowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego
- programy autorskie w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem/zespołem Aspergera
Metodyka nauczania w klasie integracyjnej
- organizacja pracy z uczniami niepełnosprawnymi (nauczyciel prowadzący, pedagog specjalny)
- rola pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej
- przygotowanie WOPFU, IPET-u
- sposoby prowadzenia zajęć a specjalne potrzeby dzieci niepełnosprawnych intelektualnie
- uczeń niepełnosprawny w klasie i środowisku szkolnym
Organizowanie przestrzeni klasy w szkole i przedszkolu. Projektowanie środowiska materialnego zajęć dydaktycznych.
- wpływ otoczenia materialnego na funkcjonowanie dzieci niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem/zespołem Aspergera
- organizacja przestrzeni materialnej w klasie – miejsca izolujące, relaksujące, stymulujące
Praktyka zawodowa 120 godzin
Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczenia praktyk i zdanie egzaminu końcowego obejmującego wiedzę z przedmiotów realizowanych na zajęciach stacjonarnych oraz w formie e-learningu.