Nauczyciel dyplomowany (od 2022 r.)

Data ostatniej modyfikacji:
2022-09-25
konsultant DODN
Autor: 
Jolanta Lazar
Dokument normujący: 

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2022 poz. 1730) Przepisy przejściowe art. 10. 
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220001730 

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 "Karta Nauczyciela" (tekst jednolity). Rozdział 3a. Awans zawodowy nauczycieli (Dz. U. z 2018, poz. 967)
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDu19820030019 

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli 
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220001914

 

Skrót postanowień: 

Nauczyciel mianowany może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej 5 lat i 9 miesięcy od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego.

Na wniosek nauczyciela, przed złożeniem wniosku o podjęcie postępowania, dyrektor dokonuje oceny pracy nauczyciela.

Warunkiem nadania nauczycielowi mianowanemu stopnia nauczyciela dyplomowanego jest:

  • spełnienie wymagań kwalifikacyjnych: wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje, 
  • przepracowanie w szkole co najmniej 5 lat i 9 miesięcy od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego, 
  • posiadanie co najmniej bardzo dobrej oceny pracy uzyskanej w ostatnim roku pracy przed złożeniem wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego, 
  • uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po dokonaniu analizy dorobku zawodowego nauczyciela i przeprowadzeniu rozmowy, 

Zakres wymagań dotyczących realizowania zadań lub podejmowania działań na rzecz oświaty oraz ich efektów, których spełnianie jest sprawdzane przez komisję kwalifikacyjną w postępowaniu kwalifikacyjnym na stopień nauczyciela dyplomowanego obejmuje: 

  • doskonalenie warsztatu pracy, w tym w zakresie stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej, oraz pogłębianie wiedzy i umiejętności w celu podnoszenia jakości pracy szkoły; 
  • umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli odbywających przygotowanie do zawodu lub zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego i innych zajęć dla nauczycieli; 
  • umiejętność wykorzystywania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych sprzyjających procesowi uczenia się; 
  • realizowanie co najmniej jednego z następujących zadań:
    a) wykonywanie zadań mentora, opiekuna praktyk pedagogicznych, społecznego kuratora sądowego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, konsultanta Centrum Edukacji Artystycznej, wolontariusza wykonującego świadczenia na rzecz stowarzyszenia lub innej organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły, instruktora harcerstwa lub innych zadań służących podniesieniu jakości pracy szkoły lub wykonywanych na rzecz dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub zagrożonych wykluczeniem społecznym,
    b) opracowanie i wdrożenie innowacji lub działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, w tym podejmowanie działań w ramach realizowanego w szkole eksperymentu pedagogicznego,
    c) opracowanie podręcznika lub autorskiej pracy z zakresu oświaty lub rozwoju dziecka opublikowanej w czasopiśmie branżowym lub w formie innej zwartej publikacji,
    d) prowadzenie cyklicznych zajęć szkoleniowych dla nauczycieli lub rodziców uczniów, o ile nie należą one do obowiązków nauczyciela, w tym z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
    e) przeprowadzanie i analizowanie badań naukowych z zakresu oświaty, w szczególności związanych ze specyfiką i potrzebami szkoły, oraz wykorzystywanie wyników tych badań do podnoszenia jakości pracy szkoły. 

Komisja kwalifikacyjna, przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne na wniosek nauczyciela skierowany do organu nadzorującego szkołę.

Do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego nauczyciel dołącza:

  • kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe i kopię aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, poświadczone przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem, 
  • zaświadczenie dyrektora szkoły zawierające informację o wymiarze zatrudnienia nauczyciela i nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć, w okresie, od nadania stopnia nauczyciela mianowanego wraz ze wskazaniem wszystkich szkół, w których nauczyciel pracował, 
  • w przypadku nauczyciela spełniającego warunek przepracowania minimum 4 lat i 9 miesięcy
    od nadania stopnia nauczyciela mianowanego informacji o przyczynie skrócenia okresu pracy w szkole;
    • kopię karty oceny pracy poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem, 
  • opis i analizę sposobu realizacji wymagań kwalifikacyjnych, wraz ze wskazaniem w szczególności uzyskanych efektów, podpisane przez nauczyciela czytelnym podpisem; dokument obejmuje nie więcej niż 4 strony w formacie A4. 

Komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego powołuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny

W skład komisji wchodzą:

  • przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny, 
  • dyrektor szkoły, z wyjątkiem przypadku, gdy o awans ubiega się dyrektor szkoły, 
  • dwaj eksperci z listy ekspertów. 

W pracach komisji może brać również udział w charakterze obserwatora przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, a na wniosek nauczyciela także w charakterze obserwatora przedstawiciel związku zawodowego wskazanego w tym wniosku.

O terminie i miejscu przeprowadzenia egzaminu powiadamia się nauczyciela co najmniej 7 dni przed dniem posiedzenia komisji egzaminacyjnej.

Komisja kwalifikacyjna zapoznaje się z oceną pracy nauczyciela oraz opisem i analizą sposobu realizacji wymagań kwalifikacyjnych, a także przeprowadza rozmowę z nauczycielem, podczas której nauczyciel:

  • dokonuje prezentacji dorobku zawodowego,
  • odpowiada na pytania członków komisji kwalifikacyjnej dotyczące zrealizowanych zadań lub podjętych działań na rzecz oświaty oraz ich efektów w zakresie wymagań kwalifikacyjnych. 

W trakcie rozmowy zapewnia się nauczycielowi dostęp do aktów prawnych oraz umożliwia
się dokonanie prezentacji.

Każdy z członków komisji kwalifikacyjnej, po dokonaniu analizy dorobku zawodowego i przeprowadzonej rozmowie ocenia spełnienie przez nauczyciela wymagań, przyznając łącznie za wszystkie wymagania punkty według skali od 0 do 10 punktów.

Na podstawie liczby punktów przyznanych przez członków komisji kwalifikacyjnej oblicza się średnią arytmetyczną punktów. W przypadku, gdy liczba członków komisji kwalifikacyjnej obecnych na posiedzeniu jest większa niż 3, odrzuca się jedną najwyższą i jedną najniższą ocenę punktową, z wyjątkiem przypadku gdy co najmniej dwie najwyższe oceny punktowe przyznane przez członków komisji kwalifikacyjnej są takie same lub wszyscy członkowie komisji kwalifikacyjnej przyznali takie same oceny punktowe. Komisja egzaminacyjna podejmuje rozstrzygnięcia w obecności co najmniej 2/3 składu swoich członków. Nauczyciel uzyskuje akceptację komisji kwalifikacyjnej, jeżeli średnia arytmetyczna uzyskanych punktów wynosi co najmniej 7.

Nauczycielom, którzy złożą wnioski o podjęcie postępowania do 30 czerwca danego roku, właściwy organ wydaje decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do 31 sierpnia danego roku.

Nauczycielom, którzy złożą wnioski o podjęcie postępowania egzaminacyjnego do 31 października danego roku, właściwy organ wydaje decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do 31 grudnia danego roku.

 

Powrót na górę strony