- STRONA GŁÓWNA
- MAPA PORTALU
- KALENDARZ
- O PORTALU
- WYKRESownik Edytor wzorów TeXa
Zad. 1. Poniżej zapisano dziesięć liczebników w języku Czirokezów żyjących w Oklahomie i Karolinie Północnej. Pismo, którym zostały zapisane, stworzył na początku XIX wieku czirokeski językoznawca Sekwoja (wł. George Guess) , który nazwał je „mówiącymi liśćmi”. Podobieństwo kształtów do liter alfabetu łacińskiego wiąże się z tym, że Sekwoja często miał okazje widzieć zapisane po angielsku teksty, jednak ich nie rozumiał – kształt znaków nie wiąże się więc z ich brzemieniem w języku angielskim. Dopasuj liczebniki do podanych poniżej siedmiu liczb i ustal trzy pozostałe.
49, 32, 67, 95, 26, 13, 17
Zad. 2. Poniżej podano wyrażenia w klasycznym nahuatl, którym mówili Aztekowie, oraz ich tłumaczenia na język polski (w przypadkowej kolejności). Dopasuj wyrażenia do ich tłumaczeń. Przetłumacz na nahuatl: usłyszymy ich, śpiewamy, zejdziesz.
Uwaga. Podana w 3. przykładzie w nawiasie głoska A jest obligatoryjna, jednak jej użycie nie wynika bezpośrednio z możliwych do wywnioskowania z danych zadania zasad.
1. TIMITZCAQUIH | A. umrzesz |
2. TIMIQUIZ | B. będziemy cię obserwować |
3. MITZTLACHI(A)H | C. schodzę |
4. TEMOZQUEH | D. zobaczę ich |
5. TIMITZTLACHIZQUEH | E. umierają |
6. NITEMO | F. jesteśmy szczęśliwi |
7. TIPAQUIH | G. będziemy śpiewać |
8. TICUICAZQUEH | H. zejdą |
9. NIMITZITTA | I. słyszymy cię |
10. CUICA | J. widzę cię |
11. PAQUIZ | K. śpiewa |
12. QUINCAQUI | L. będzie szczęśliwy |
13. NIQUINITTAZ | M. słyszy ich |
14. MIQUIH | N. obserwują cię |
Zad. 3. W idealnym alfabecie każdemu dźwiękowi języka odpowiadałaby jedna litera. Ponieważ jednak często języki wykorzystują istniejące już wcześniej systemy zapisu (a także, ze względu na ograniczenia naszej pamięci), konieczne są pewne kompromisy – czasem polegają one na wykorzystaniu znaków diakrytycznych czy dodaniu do systemu nowych symboli, ale możliwe jest też użycie tzw. dwu- i trójznaków, czyli połączeń istniejących już dwóch lub trzech liter do oddania nowego dźwięku języka. W takim przypadku jednej głosce odpowiadają aż dwa lub trzy znaki, istotne jest więc, by nie były to dźwięki pojawiające się w wyrazach danego języka zbyt często, ponieważ byłoby to bardzo nieekonomiczne – zapis słów znacząco by się wydłużył. W języku polskim mamy bogaty zestaw dwuznaków, jednak nieczęsto współwystępują one w jednym wyrazie (jak np. chrząszcz czy szczypczykach, które mają po cztery dwuznaki). Podaj trzy wyrazy, w których pojawia się co najmniej pięć dwuznaków.
Wyniki:
W tym miesiącu punkty zdobyli:
- 3 pkt.
Kamil Krakowiecki - student filologii angielskiej na UŚ
Krystyna Lisiowska - redaktor z Warszawy
Sabina Sy - studentka nanotechnologii na UJ
Marzena Wąsiewicz - informatyk, a chwilowo gospodyni domowa z Kajetan - 2,75 pkt.
Wojciech Sichniewicz - nauczyciel z Wrocławia
Nela Tomaszewicz - uczennica XII LO z Wrocławia - 2,5 pkt.
Jacek Bagiński - nauczyciel matematyki z Krakowa
Krzysztof Bednarek - uczeń III LO z Wrocławia
Daria Bumażnik - uczennica II LO w Jeleniej Górze
Julia Skawińska - uczennica LO w Szprotawie
Wojciech Tomiczek - inżynier z Lipowej - 2 pkt.
Kamila Bojar - uczennica LO w Szprotawie
Mieszko Baszczak - uczeń SP 301 w Warszawie
Dawid Kubicki - student informatyki na UJ
Sebastian Łątka - uczeń XIII LO we Wrocławiu
Tadeusz Porzucek - emerytowany nauczyciel z Gostynia - 1,5 pkt.
Tomasz Skalski - student matematyki na PWr
Adam Stachelek - uczeń SP 301 w Warszawie
Pozostałym zawodnikom przyznano 1 pkt. lub mniej.
Po pięciu miesiącach trwania Ligi czołówka przedstawia się
następująco (w nawiasie podajemy sumę dotychczas zdobytych punktów na 15
możliwych):
- Sabina Sy, Marzena Wąsiewicz (15)
- Wojciech Sichniewicz, Nela Tomaszewicz (14,75)
- Jacek Bagiński, Daria Bumażnik, Kamil Krakowiecki, Krystyna Lisiowska (14,5)
- Dawid Kubicki, Sebastian Łątka (14)
- Tadeusz Porzucek, Julia Skawińska, Wojciech Tomiczek (13,5)
- Mieszko Baszczak, Jan Grzelak, Adam Stachelek (13)
- Tomasz Skalski (12,5)
- Kamila Bojar, Magdalena Kozłowska - specjalista ds. aplikacji Warszawa, Jakub Ptak - SP 64 Wrocław, Bruno Szczepanek - SP Św. Katarzyna (12)
- Jakub Tasiemski - I LO Kraków (11,75)
Gratulujemy!
Odpowiedzi:
Zad. 1. 1) 67, 2) 17, 3) 26, 4) 95, 5) 13, 6) 49, 7) 32, 8) 58, 9) 74, 10) 12.
Zad. 2. 1I, 2A, 3N, 4H, 5B, 6C, 7F, 8G, 9J, 10K, 11L, 12M, 13D, 14E.
usłyszymy ich – TIQUINCAQUIZQUEH
śpiewamy – TICUICAH
zejdziesz – TITEMOZ
Zad. 3. Na przykład: nieszczędzących, szczodrzejszych, nieszczęściach. Niemal wszyscy zawodnicy wymienili także nazwisko znane z filmu "Jak rozpętałem II wojnę światową" Grzegorza Brzęczyszczykiewicza z Chrząszczyżewoszyc (czasem jednak błędnie podając, ze był to bohater w tym filmie występujący). Najczęstsze błędy popełnione w tym zadaniu polegały na tym, że połączenia takie, jak ni, si, zi, ci są dwuznakami tylko wtedy, jeśli występują przed samogłoską. Litera 'i' zmiękcza wtedy poprzedzającą ją spółgłoskę. W innych połączeniach to nie są dwuznaki. Dyskwalifikowane były też słowa podane z błędami ortograficznymi lub gramatycznymi.